Kultura

Den po 8. říjnu se kibuc na hranicích Gazy odvážně dívá do budoucnosti

Česká společnost přátel Izraele IMG_7727-1024x640 Den po 8. říjnu se kibuc na hranicích Gazy odvážně dívá do budoucnosti Kultura

The Times of Israel, With October 8 art exhibit, a Gaza border kibbutz bravely looks to the day after, By Jessica Steinberg

Inspirována dočasným pobytem politika Bennyho Gantze v kibuce Jad Mordechaj, jedna z obyvatelek kibucu v prostrách bývalé truhlářské dílny umístila umělecká díla vzdoru vůči následkům útoku Hamásu.

7. října 2023 se Limor Livneová choulila se svým manželem a dcerami v uzavřené místnosti svého domu v Jad Mordechaj, když se teroristé pokoušeli proniknout do kibucu.

O rok a jeden den později stála Livneová uprostřed bývalé truhlářské dílny kibucu, která je nyní výstavním prostorem pro výstavu „A slunce nezůstalo stát“ s díly 40 umělců, z nichž mnohá vznikla během posledního roku od teroristického útoku Hamásu, který způsobil spoušť a smrt v pohraniční oblasti Gazy.

„ Potřebovala jsem udělat něco pro region,“ řekla Livneová, „něco, co by nám dalo důvod dívat se dopředu.“

Název výstavy, která byla zahájena 8. října a bude otevřena do 26. října, je převzat z hebrejského názvu knihy Američanky Margaret Larkinové z roku 1968 o bojích u kibucu Jad Mordechaj během války za nezávislost v roce 1948, kdy zde členové kibucu zadržovali brigádu egyptských vojáků.

Nyní jsou události 7. října další kapitolou téhož boje za nezávislost a svobodu, řekla Livneová.

Výstava začíná v bývalé truhlářské dílně, kde kdysi pracoval Livneové tchán, se stěnou plnou červených srdcí a modrých očí pomalovanou graffiti od pouličního umělce Binského.

Česká společnost přátel Izraele %D7%AA%D7%9E%D7%A8-%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%9F-%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%97%D7%A6-2 Den po 8. říjnu se kibuc na hranicích Gazy odvážně dívá do budoucnosti Kultura
Obraz „Bez názvu“ od Tamar Karavan na výstavě „A slunce nezůstalo stát“, výstavě izraelských uměleckých děl v kibucu Jad Mordechaj, která byla zahájena 8. října 2024.

Některá díla jsou bizarní, jiná vážnější, od díla Gabi Zeltzmanové „Believe“ (Věřit), kopule z bublinkové fólie ve tvaru srdce naplněné medem, které hláskuje slovo Believe (Věřit), až po fotografii Tamar Karavanové s krajkovanýma rukama držícíma pletené červené a bílé květy, což je gesto babičky, která přežila holocaust a jejíž pletací a šicí dovednosti jí zachránily život a umožnily rodině najít cestu k obnově.

Ve skleněné vitríně jsou umístěny jemně leptané kovové postavy „Surfování“ od Zadoka Ben Davida, jejichž předlohou jsou surfaři, které potkal v Tel Avivu a kteří byli evakuováni ze svých domovů v kibucu na jihu země. Vedle jsou dvě digitalizované fotografie umělkyně z Be’eri Sophie Berzon Mackie, které vznikly po její evakuaci ze zdecimovaného kibucu a navazují na řadu jejích děl zobrazujících zvířata na fantastických místech, jako je sova přiléhající k Měsíci a jelen stojící na balvanu ve vesmíru.

„Červený poplach“, olejomalba pole bílých květin, které je kompenzováno požáry hořícími v pozadí, je dílem Livneiny tchyně Nurit Livne, která maluje obrazy charakteristických sasanek na jihu. Malíř Shai Azoulay vytvořil olejomalbu „Princezna v zajetí“, která vychází ze svědectví bývalé rukojmí z kibucu Kfar Aza Amit Soussany, kterou teroristé z Hamásu odvedli 7. října s kopáním a křikem do Gazy.

Yad Mordechai měl 7. října větší štěstí než ostatní okolní kibucy. Pohotovostní oddíl kibucu se v časných ranních hodinách dozvěděl o tom, co předpokládal jako relativně malý útok Hamásu, a byl připraven k obraně u vstupní brány a na polích.

Česká společnost přátel Izraele IMG_7740-e1728830318156 Den po 8. říjnu se kibuc na hranicích Gazy odvážně dívá do budoucnosti Kultura
„Princezna v zajetí“ od Šaie Azulaye na výstavě ‚A slunce nezůstálo stát‘, která byla zahájena 8. října 2024 v kibucu Jad Mordechaj (Jessica Steinberg/Times of Israel)

„Byl to velký zázrak, obrovský zázrak,“ řekl Livneová a vyprávěla, že kibuc na to ráno naplánoval komunitní triatlon, na jehož start se mělo vyrazit v sedm hodin ráno a který měly běžet mošav Netiv Ha’asara a kibuc Be’eri. Ironií osudu to byl raketový útok z Gazy v 6:29 ráno, který všechny zadržel doma.

Livneová zavolala své švagrové do Be’eri, která jí pošeptala, že drží nůž a schovává se ve skříni. Livneová řekla, že popadla svůj vlastní „nůž Meira Adoniho“, kuchyňskou čepel pojmenovanou po izraelském šéfkuchaři.

„Byli jsme vyděšení. Myslela jsem, že nás to zachrání,“ řekla a nevěřícně zavrtěla hlavou.

Když se setmělo, rodina Livneových odjela autem k přátelům do Ra’anany a cestovala během mohutné raketové palby, která podle Livneové připomínala konec světa.

Nakonec strávili šest měsíců v hotelu v Hadeře se zbytkem Jad Mordechaj a teprve v březnu se přestěhovali zpět domů.

„Od toho, co se stalo, si udržuji určitý emocionální odstup,“ řekla Livneová. „Moc nepláču.“

Místo toho se stále něčím zabývá.

Česká společnost přátel Izraele IMG_7737 Den po 8. říjnu se kibuc na hranicích Gazy odvážně dívá do budoucnosti Kultura
Výstava izraelských uměleckých děl „Rudý poplach“ od Nurit Livneové na výstavě „A slunce nezůstalo stát“, která byla zahájena 8. října 2024 v kibucu Jad Mordechaj (Jessica Steinberg/Times of Israel)

Livneová se mimo jiné stará o nemovitosti kibucu a zorganizovala pronájem domu pro šéfa strany Národní jednota Bennyho Gantze, který se do kibucu v březnu dočasně přestěhoval na znamení solidarity s regionem.

„Měli jsme z toho skvělý pocit, že po pocitu opuštěnosti 7. října přijel žít právě sem,“ řekl Livneová.

Oba se spřátelili a byl to právě Gantz, kdo Livneovou přesvědčil, aby výstava pokračovala a byla otevřena 8. října, den poté, co se v celé zemi konaly vzpomínkové akce na masakr.

„Řekl: ‚Osmého pokračujeme, chceme se obrátit čelem vpřed,‘“ řekla Livneová.

Byl to impuls, který Livne potřebovala. Od izraelských a amerických filantropů získala finanční prostředky na najmutí profesionálního producenta výstavy a kurátorů, kteří pomohli vybrat směs umělců z Tel Avivu a jihu, kteří se výstavy zúčastnili.

Nejdříve zavolala Tamar Karavanové, dceři sochaře Dannyho Karavana, která je sama umělkyní. Obě ženy se aktivně přátelí na Facebooku a Karavanová se 7. října ozvala Livne, aby ji zkontrolovala.

O měsíc později se Livneová zeptala Karavanové, jak s akcí začít, a Karavanová, která žije v Tel Avivu, nabídla jména a kontakty na profesionály z uměleckého světa, kteří by mohli s Livne výstavu připravit.

„Kvůli tomuto projektu jsem byla v kontaktu s mnoha lidmi,“ řekla Livneová, která se narodila a vyrostla v Beerševě. Do Jad Mordechaje se přestěhovala před 27 lety poté, co se provdala za rodáka z kibucu, jehož rodiče patřili k zakladatelům komunity.

Připravit expozici znamenalo také přidat ochrannou střechu na starou tesařskou dílnu nad původním, dřevěným trámovým stropem, stejně jako elektřinu a vodovod. Samotný stárnoucí prostor, postavený v roce 1949, několik měsíců poté, co se členové kibucu postavili egyptské armádě, je svědectvím o odolnosti Jad Mordechaje a zbytku regionu tváří v tvář opakujícím se tragédiím.

„Potřebovala jsem to udělat,“ řekla Livneová.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *