Hadassah Magazine, A Floor That Looks to the Stars, By Stewart Kampel
Zhruba před půl rokem byl Dr. Mark Podwal, newyorský dermatolog, který se souběžně věnuje i židovskému umění, v Izraeli, kde navštěvoval archeologická naleziště, když narazil na zbytky mozaikové podlahy s vyobrazením židovského zvěrokruhu v někdejší synagoze.
„V celém raném židovském umění nevzbudil žádný motiv větší překvapení a vědecký zájem než mozaikové podlahy se zvěrokruhem,“ řekl Dr. Podwal v rozhovoru pro časopis Hadassah v září, necelé dva týdny předtím, než ve věku 79 let zemřel.
Přetvoření motivu zvěrokruhu v jeho moderním a zároveň rozmarném stylu pro mozaikovou podlahu v historické synagoze na Eldridge Street, která je součástí Muzea na Eldridge Street v newyorské čtvrti Lower East Side, bylo posledním významným veřejným dílem Dr. Podwala. Zemřel několik měsíců po jejím odhalení.
Zvěrokruh je opakujícím se motivem v židovském lidovém umění a architektuře od středověku až po současnost a spojuje židovské rituály a cyklické oslavy s místními tradicemi a vizuální kulturou. Mozaikové zvěrokruhy byly nalezeny ve zbytcích synagog z dob Římské říše a synagogy v Polsku a na Ukrajině ze 17. století měly na stěnách a stropech malované vzory zvěrokruhu.
Právě jejich použití v synagogách autora zaujalo. „Věděl jsem, že ikonografie zvěrokruhu se objevuje v synagogách v Izraeli od 6. a 7. století,“ řekl Dr. Podwal. „Rozhodl jsem se udělat podlahu se zvěrokruhem novým způsobem.“
Podlahu o rozměrech 8 x 24 metrů, umístěnou ve foyer před hlavní svatyní, vyrobili a instalovali řemeslníci z dílny Progretto Arte Polo z italské Verony a skládá se z více než 300 000 barevných dlaždic. Každému astrologickému znamení je vtisknut židovský význam a je spojeno s hebrejským písmenem – prvním písmenem hebrejského názvu měsíce, který je s daným znamením spojen – a umístěno na bohatém, modře obloženém pozadí.
Mozaikový obrázek kaf, prvního hebrejského písmene měsíce Kislev, vytvořený Dr. Podwalem, je osazen lukem a šípem; luk, hebrejsky keshet, je židovským symbolem tohoto měsíce. A protože chanuka začíná v měsíci Kislev, použil umělec jako hrot šípu drejdl.
Následující měsíc v kalendáři, Tevet, představuje tet s kozorohem, mytologickým tvorem s tělem kozy a ocasem ryby. Mořská koza zde drží menoru, což je další narážka na svátek Chanuka, který se táhne první dva dny měsíce Tevet.
Výtvarná kariéra doktora Podwala začala v 70. letech 20. století, kdy začal kreslit politické ilustrace pro názorové stránky deníku The New York Times, když byl rezidentem v newyorské univerzitní nemocnici. Poté se stal autorem a ilustrátorem více než desítky dětských knih a ilustroval mnoho dalších textů. Jeho umění je klamně jednoduché, používá metafory a transformace z židovských legend, historie a tradice, aby vyjádřil řadu významů. Jedna z památných ilustrací, kterou uveřejnily Timesy a která doprovázela esej izraelského diplomata a politika Abby Ebana, zobrazovala izraelský tank s velkou menórou jako dělovou věží.
Dr. Podwal, jehož díla jsou uložena v téměř 80 muzeích po celém světě, se zabýval projekty, které se dotýkaly židovské radosti a bolesti. Pro Metropolitní muzeum umění navrhl přání k svátku Roš ha-šana a ozdobné desky pro pražský 700 let starý Altneuschul vyšívanou textilii. Jeho umění bylo použito jako animace pro veřejnoprávní televizi ve filmu A Passover Seder by Elie Wiesel, který se stal jeho blízkým přítelem, a byl autorem návrhu Zlaté medaile Kongresu, kterou Wieselovi předal prezident Ronald Reagan.
Dr. Barry Coller, spolužák Dr. Podwala z lékařské fakulty a nyní viceprezident Rockefellerovy univerzity, zhodnotil kariéru a vliv svého přítele: „Myslím, že byl nejvýznamnějším židovským vizuálním interpretem naší generace. Existuje mnoho židovských umělců, ale Mark pronikl do vizuálních symbolů, pověstí a étosu judaismu s hlubokými znalostmi a uměleckým mistrovstvím. Jeho série tisků ‘To vše na nás dolehlo’ je sžíravou obžalobou staletí trvajícího antisemitismu.“
Tato série, vytvořená v roce 2014 pro Muzeum terezínského ghetta, zahrnuje 42 obrazů a kreseb. Díla pokrývají židovské dějiny od zničení dvou chrámů v Jeruzalémě přes historii pronásledování v Evropě až po holocaust.
Právě toto povědomí o židovské historii a ikonografii přinesl Dr. Podwal do synagogy na Eldridge Street.
Mozaiková podlaha je nejnovějším přírůstkem do synagogy postavené v roce 1887 v období masové židovské imigrace do Spojených států, kdy se 75 procent z 2,5 milionu příchozích Židů poprvé usadilo v Lower East Side.
Synagoga vzkvétala 50 let, ale od 20. let 20. století začala upadat, protože mnoho Židů se přestěhovalo jinam. Úspěšná sbírka finančních prostředků v 80. letech 20. století vedla k obnově a založení Muzea na Eldridge Street. V roce 1996 byla synagoga pro svou architektonickou krásu a význam pro americké přistěhovalce prohlášena za národní historickou památku.